عدم تولید پسماند در دستور کار وزارتخانه ها قرار گیرد

به گزارش باغ من رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: عدم تولید پسماند می بایست در دستور کار وزارت خانه ها و دستگاههای ذینفع قرار گیرد و در این حوزه فرهنگسازی شود و طرح های تفکیک پسماند از مبداء توسط خانوارها مدنظر قرار گیرد.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا علی سلاجقه در بیست و هشتمین جلسه کارگروه مدیریت پسماند که با حضور نمایندگان وزارتخانه ها و دستگاه های مربوطه چهارشنبه (۲۴ فروردین ماه) برگزار شد، اشاره کرد: درجلسه کارگروه بعدی وظایف دستگاهها در اجرای قوانین مدیریت پسماند همچون موضوع آلودگی هوا طبق قانون کاملاً احصا شود و نوع عملیات و اقدام هایی که مقرر است، صورت گیرد با میزان اعتبار و محل تامین اعتبار تعیین تا طرح مقدماتی مطابق با برنامه های زمان بندی نهایی و ابلاغ شود که بتوان در بحث نظارتی به اقدام های انجام شده توسط دستگاهها رسیدگی کرد.

وی با اشاره به اینکه وضعیت پسماند کشور در شان نظام جمهوری اسلامی ایران نیست و امروز بار این تکلیف برعهده ما است و از این به بعد مسئولان اجازه نخواهد داد در محیط زیست، محیط کسب وکار و محیطی که فرزندان ما رشد می کنند شاهد چنین شرایطی باشیم، اظهار داشت: متاسفانه در زمینه پسماند شبکه های غیرقانونی و زیرزمینی در کشور تشکیل شده است و درحال فعالیت هستند که وضعیت مناسبی ندارد و باید ساماندهی گردد.

سلاجقه با اشاره به اینکه سرزمین ما بیش از این توان بحران های زیست محیطی را ندارد و می بایست به مباحث زیرساخت های کشور بپردازیم، گت: همه ما باخبر هستیم بر منابع آب و خاک کشورمان چه می گذرد، شیرابه ها با طبیعت چه می کنند و چه بیماری هایی را تولید می کنند و روند تشدید بیماریهای خطرناک به چه سمت وسویی می رود اما متاسفانه منابع آب و خاک و در نهایت تولیدات غذایی را بی تفاوت مصرف می نماییم این در حالیست که این مباحث را باید جدی بگیریم.

وی بر بهره گیری از ظرفیت های دانش بنیان دراجرای قوانین مدیریت پسماند اصرار کرد و اظهار داشت: بهره گیری از ظرفیت های دانش بنیان تکلیفی است که توسط رهبر معظم انقلاب عنوان شد و این مهم را باید جامه عمل بپوشانیم.

معاون رئیس جمهوری شهرداری مشهد را بعنوان الگویی برای کشور معرفی نمود و اظهار داشت: ۷۵ درصد سرمایه کشور دفن می شود. با ارزش افزوده ای که در شهرداری مشهد اتفاق می افتد و رویکرد نوینی که در شهرداری مشهد دنبال می شود، سرمایه گذاران خوبی پای کارآمدند که هم به لحاظ اشتغال زایی و هم به لحاظ درآمدزایی برای کشور بسیار بهادار است و دستگاهها درحوزه پسماند با پیگیری ها می توانند خودگردان عمل کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه درجلسه بعدی کارگروه مدیریت پسماند گزارش دهی توسط دستگاهها تمام شود، اشاره کرد: در بحث اجرای قوانین مدیریت پسماند باتوجه به تعهدات و وظایف قانونی، دستگاهها باید پاسخگو باشند. آستانه تحمل مردم در خیلی زمینه ها همچون بحران های زیست محیطی با مشکل روبه رو شده است مردم به نظام اعتقاد دارند. مردم پای دولتی ایستادند که شعار مردمی دارد پس نباید اجازه دهیم مردم کشور اذیت شوند و می بایست تلاش نماییم که مطالبات مردمی به نحو مطلوب پیگیری شود.

در ابتدای این جلسه مسعود عالیخانی – سرپرست معاونت محیط زیست انسانی – با اشاره به اینکه مدیریت پسماندهای عادی یکی از مهم ترین معضلات استانهای شمالی کشور است، اظهار داشت: حداقل سه جلسه از ۲۷ جلسه کارگروه مدیریت پسماند درباره ساماندهی پسماند استانهای گیلان ومازندران بوده است.

وی بی توجهی به تکنولوژی های جدید درچرخه مدیریت پسماند، عدم اجرای تکالیف و وظایف محوله درقانون توسط نهادهای مسئول، در اولویت نبودن مباحث محیط زیست خصوصاً ساماندهی پسماندها در بخش های شهری، روستایی، پزشکی، صنعتی و کشاورزی و عدم توسعه دفن اصولی برای پسماندهای صنعتی ویژه و کشاورزی را از مهم ترین چالش های مدیریت پسماند کشور دانست.

حسن پسندیده – دبیرکارگروه ملی مدیریت پسماند و مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست – نیز با اشاره به اینکه روز جهانی «زمین پاک» هرساله مصادف با ۲ اردیبهشت ماه است، به برنامه های هفته «زمین پاک» پرداخت و اظهار داشت: شعار امسال روز جهانی «زمین پاک» «سرمایه گذاری در زمین با کاهش پلاستیک» تعیین شده است و نواختن «زنگ زمین پاک»، وظیفه مند بودن همه دستگاهها در اجرای قانون پسماند در مصاحبه ها و نشست های خبری مدیران و کارشناسان محیط زیست، تهیه طرح های پوستر و تیزر ملی روز «زمین پاک» همچون برنامه های هفته «زمین پاک» است.

پسندیده تبیین و ادامه برنامه اقدام ملی مسیرسبز- ایران پاک با همکاری تشکل های مردمی و مدیران محیط زیست استانها و رونمایی از پویش «همراه شو، حساس شو» توسط سازمان هنری رسانه ای اوج را از دیگر برنامه های هفته «زمین پاک» عنوان نمود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، در این جلسه وزارتخانه های کشور، صمت و جهاد کشاورزی به ارائه برنامه های جامع اقدام های خود پرداختند.

منبع: