مجری کاشت یک میلیارد درخت: تولید سالانه 250 میلیون اصله نهال در کشور

به گزارش باغ من، مجری طرح کاشت یک میلیارد درخت با اعلان اینکه کشور به کارگاه تولید نهال در زمینه منابع طبیعی تبدیل گشته است، اظهار داشت: تولید سالانه ۲۵۰ میلیون اصله نهال در دستور کار است.

رضا احمدی در حاشیه بازدید از نهالستان چوغلگیر شاهرود در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان این که در طرح کاشت یک میلیارد درخت طی چهار سال ۱۲۶ نهالستان جنگلی و ۴۴ نهالستان بیابانی در مجموع ۱۷۰ نهالستان در زمینه ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری استانها فعال می باشند، اظهار داشت: در استان سمنان سه نهالستان سوکان سمنان، چوغلگیر شاهرود و بیابانی در دامغان بیش از سه میلیون اصله نهال تولید کردند.
وی ضمن بیان این که سهمیه استان سمنان در این طرح ۲.۵ میلیون اصله نهال است، اضافه کرد: خوشبختانه طی بازدید مشاهده شد که بیش از این سهمیه و تکلیف کار در استان سمنان به انجام رسید و گونه های سازگار با شرایط اقلیم تولید می شود.

لزوم مشارکت صاحبان صنایع در کاشت درخت
مجری کاشت یک میلیارد درخت بابیان این که زمینه مشارکت مردم استان سمنان در کاشت درخت بسیار عالی است، اظهار داشت: نحوه مشارکت صاحبان صنایع، کار آفرینان و کارخانه ها درحال حاضر قابل قبول است اما انتظار می رود باتوجه به شرایط استان به سبب خشکی و بیابانی بودن منطقه شاهد افزایش ضریب تولید و کاشت این نهال ها باشیم.
احمدی ضمن بیان این که ادارات کل منابع طبیعی کشور فعال می باشند و این طرح را به عنوان یکی از اولویت های خودشان قرار دادند، اشاره کرد: در کنار سایر طرح ها نظیر آبخیز داری و بیابان زدایی احیا مراتع و صدور اسناد کاداستری و رفع تداخلات کاشت درخت به عنوان یکی از اولویت هایی که در کشور می بایست عملیاتی شود.
وی ضمن بیان این که نهالستان های متروکه یا نیمه متروکه الان با اجرای این طرح مجدد احیا شدند و در مدار تولید گونه های بومی مناسب و مقاوم قرار گرفتند، اضافه کرد: امیدواریم در کل کشور بتوانیم به فرمایش های رهبر معظم انقلاب در هفته منابع طبیعی که فرمودند باید هر ایرانی سه اصله نهال بکارد، با تولید سالانه ۲۵۰ میلیون اصله نهال دست یابیم.
عملیاتی شدن طرح تا پاییز ۱۴۰۲
مجری کاشت یک میلیارد اصله درخت ضمن بیان این که این مهم تا پاییز ۱۴۰۲ عملیاتی خواهد شد، اظهار داشت: استانها مکلف هستند حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری نقشه های عملیاتی از مکان محور بودن این محلهای کاشت درخت را به سازمان اطلاع دهند.
احمدی ضمن بیان این که پیگیری های نظارتی نیز از طرف سازمان جنگلها و مراتع کشور در حال انجام می باشد، اشاره کرد: خوشبختانه کشور به کارگاه تولید نهال در زمینه منابع طبیعی تبدیل گشته است و امیدواریم بتوانیم طرح را با کمک مردم و ارگان های مربوط عملیاتی نماییم.
وی در پاسخ به این پرسش که برنامه ای برای مراقبت از این مقدار درخت کاشته شده وجود دارد، اضافه کرد: این طرح یک پیوست حفاظتی و فرهنگی دارد که به سمت کاشت گونه های مقاوم و سازگار با اقلیم مناطق روی آوردیم و دوم این که با کمک دانش بومی و علمی بتوانیم در وهله نخست اولویت خودرا روی حفظ و نگهداری گونه ها بگذاریم و سپس کاشت را مهم بدانیم.

منبع:

برچسب ها:, ,