اخطار نارنجی هواشناسی خراسان شمالی و احتمال آبگرفتگی معابر

باغ من: به گزارش باغ من، خراسان شمالی هواشناسی خراسان شمالی نسبت به احتمال وقوع آبگرفتگی معابر و جاری شدن روان آب، اخطار نارنجی صادر کرد.
رئیس اداره پیشبینی هواشناسی خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا اظهار نمود: بررسی نقشه های پیش یابی هواشناسی نشان دهنده احتمال بارش و رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید در اکثر نقاط استان است.
مهری هاشمی اظهار داشت: این سامانه تا پایان امشب فعال خواهد بود و اخطار نارنجی در ارتباط با آن هم روز گذشته صادر گردیده است.
وی در مورد مناطق اثر این سامانه، بیان نمود: اغلب نقاط استان بخصوص نیمه شرقی، مرکز و قسمتهایی از شمال غرب استان، شهرستان های راز و جرگلان، فاروج، شیروان، اسفراین، بجنورد و شمال گرمه و جاجرم و قسمتهایی از مانه و سملقان تحت تأثیر این سامانه خواهند بود.
رئیس اداره پیشبینی هواشناسی خراسان شمالی افزود: لغزندگی جاده ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان آب، سیلابی شدن مسیل ها، طغیان رودخانه های فصلی، صاعقه، خسارت به سازه های موقت همچون بنرها، داربست ها و تابلوهای تبلیغاتی همچون آثار این مخاطره خواهد بود.
وی به آمار بارندگی در استان هم اشاره نمود و اظهار داشت: آمار سال آبی جاری در مقایسه با آمار بلندمدت از نظر میزان بارندگی ۲۹ درصد کاهش و از لحاظ دمایی حدود ۱.۵ درجه دمای بیشتری را نشان داده است.
بیجندی خاطرنشان کرد: بررسی یک ساله شاخص خشکسالی SPEI نشان از خشکسالی ۹۹ درصد و بررسی ۱۰ ساله این شاخص، خشکسالی ۹۲ درصد از مساحت استان را نشان داده است.