خزعلی تاکید کرد نقش موثر زنان در حفظ محیط زیست

به گزارش باغ من، معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور با تأکید بر نقش زنان و خانواده در کاهش لطمه های محیط زیستی اظهار داشت: یکی از کارگروه های تعیین شده برای روز خانواده، کارگروه محیط زیست و خانواده است که در آن به نقش زنان تاکید گردیده است. خانم ها می توانند در بهبود و پاکسازی محیط زیست، جلوگیری از آلودگی محیط آن و در بکر حفظ کردن آن و همین طور توجه به سالم سازی محیط زیست نقش موثری داشته باشند.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، انسیه خزعلی در سیزدهمین دوره جایزه ملی محیط زیست اظهار داشت: اعلام خرسندی بابت پیروزی روزهای گذشته را دارم؛ همین طور ابراز دردمندی بابت حملات به غزه که بار اول نیست و بیش از ۷۰ سال است که فلسطینی ها تحمل می کنند اما این دفعه توانستند قسمتی از این درد را به کسانی که طی دهه های گذشته درد را به آنها وارد کرده بودند، منتقل کنند. امیدواریم در همه دنیا شاهد به انتها رسیدن ظلم و ستم و شاهد گرفتن حق مظلومان و ستمدیدگان باشیم.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور افزود: طی سالهای قبل به مسئله نقش زنان و خانواده در محیط زیست در سطوح بین الملل نیز توجه ویژه شده است. در کمیسیون مقام زن سازمان ملل مسئله تغییرات اقلیمی و نقش زنان همین طور تاثیر آنها در تغییرات اقلیم، پیش گیری از نتایج سوء این تغییرات، تاثیرپذیری زنان در مسائلی که بصورت ویژه برای آنها رخ می دهد، شرایط ویژه و گاه لطمه پذیری بیشتر زنان که در اثر تغییرات اقلیمی و آلودگی محیط زیستی رخ می دهد و همین طور مشکلاتی که برای کودکان به وجود می آید، مورد توجه قرار گرفته است.

وی اشاره کرد: ما باید به لطمه هایی که زنان و کودکان را درگیر می کند توجه ویژه داشته باشیم. مسئله بیماریها، سرطان ها و ناباروری ها بطور مستقیم به خانواده ها برمی گردد که قسمتی از این مسائل به محیط زیست سالم وابسته است.

خزعلی افزود: در رویداد روز خانواده ۹ کارگروه تعریف شده است که یکی از آنها کارگروه محیط زیست و خانواده است که در آن به نقش زنان تاکید گردیده است و خانم ها می توانند در بهبود و پاکسازی محیط زیست، جلوگیری از آلودگی محیط آن و در بکر حفظ کردن آن همین طور توجه به سالم سازی محیط زیست نقش موثری داشته باشند.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور ایران اضافه کرد: در این صورت می توان محیط زیست را برای خانواده سالم و استاندارد نگهداشت.

وی اشاره کرد: این رویداد به مدت یک سال اجرا می گردد همین طور همکاری مناسبی با سازمان حفاظت محیط زیست خواهیم داشت که در این خصوص جلساتی را نیز برای همکاریهای گوناگون با سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری ها و وزارت جهاد کشاورزی داشتیم.

خزعلی با ذکر مثالی افزود: بطور مثال مسئله کاشت یک میلیارد اصل نهال موردی است که بخش زیادی از آنرا خانم ها به عهده گرفتند که بذر را بگیرند و نهال تحویل دهند. قسمتی از این امر را زنان خانه دار قرار شده است که متقبل شوند؛ تعدادی را به ثمر رساندند و تعداد دیگری نیز در دست برنامه قراردارد.

وی ادامه داد: در مسئله تفکیک زباله و کنترل شیرابه هایی که به شدت محیط زیست را آلوده می کنند خانم ها نقش بسیار مهمی دارند. گروه هایی بصورت پراکنده در مساجد و کانون های فرهنگی مساجد تشکیل شده است که بوسیله آنها توانستیم قسمتی از این شیرابه ها را کاهش دهیم. البته نکته مهم این است که ما بصورت جدی به یک اقدام ملی، جمعی هم افزایی بین سازمان ها و دستگاه های اجرائی نیاز داریم.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور افزود: در برخی از منطقه های تهران خانم ها توانسته اند زباله را به صفر برسانند و این اقدام بسیار مناسبی است چونکه هم توانستند خشکاله برای دام ها فراهم آورند و هم توانستند در مسئله تفکیک زباله گام موثری بردارند تا در برخورد با خیلی از لطمه هایی که بوسیله زباله به محیط زیست وارد می شود نباشیم اما میزان این فعالیت ها محدود است چونکه این خانم ها برای حمل و نقل خشکاله ها به سمت دامداری ها و روستاهای اطراف گرفتار مشکل می شوند.
وی با تأکید بر دشواری ارسال خشکاله به روستاها اظهار داشت: از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز درخواست این مساعدت را داریم که همکاری هایی که ما سعی کردیم تا بصورت چند جانبه میان شهرداری، جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست ایجاد شود، با جدیت بیشتری پیگیر باشند تا شاهد کاهش شیرابه ها و همین طور به صفر رسیدن تولید پسماند به صفر باشیم.

خزعلی با اشاره به ترویج فرهنگ استفاده از پلاستیک و تولید زباله در روستاها که قبلا وجود نداشت اظهار داشت: روستاها هم اکنون بطور کامل از ضایعات و پلاستیک استفاده می نمایند و ما باید با فرهنگ سازی تلاش نماییم تولید پسماند در روستاها توسعه پیدا نکند و در شهرها نیز میزان آن کنترل شود؛ امیدواریم دراین زمینه با همت و همکاری جمعی، اقدامات موثری صورت گیرد.

منبع: