رفیعی تأکید کرد رفع خشکی تالاب ها مطالبه جدی در حوزه محیط زیست

به گزارش باغ من، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ۹۸ درصد تالاب ها خشک هستند و رفع این مشکل یکی از مطالبات جدی در حوزه محیط زیست است.

به گزارش باغ من به نقل از مهر، سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در نخستین کنگره ملی پایداری محیط زیست بر پایه مدیریت هوشمند منابع آب اظهار داشت: برای جمع فاخری که با احساس تعهد اینجا جمع شده اند برنامه داریم تا با همراهی وزارت نیرو و سازمان محیط زیست و سایر دستگاههای مرتبط این همایش را تا وقتی که بتواند راهکاری های دقیق و مشخص در حوزه های پایداری اقلیمی عرضه نماید ادامه دهیم.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برای مسؤولان کشور این قاعده مهم می باشد که بتوانند دلشان را بزرگ کنند تا صحبت های کارشناسان و متخصصان را گوش دهند چون که اگر این اتفاق رخ دهد خیلی از مشکلات کشور از همین چاره می شود.
وی افزود: اگر این حکمرانی با حضور مؤثر همه ذی نفعان صورت گیرد حکمرانی مطلوب خواهد بود و کشورداری مطلوبی خواهیم داشت.
رفیعی اظهار داشت: اکولوژیست ها می گویند ما یک کره زمین داریم و من میگویم ما یک ایران داریم و باید با همکاری یکدیگر بتوانیم برای پایداری این سرزمین تلاش نماییم.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی اظهار نمود: بحث محیط زیست مبحث بسیار مهمی است. در گذشته افراد توجهی به این مورد نمی کردند و آنرا یک مساله لوکس و فانتزی می دانستند ولی امروز تبدیل به دغدغه شده است.
وی اضافه کرد: تجربه ثابت کرده در جاهایی که وضعیت محیط زیست و سرمایه های طبیعی کشور به خوبی حفظ نشده است حتی سرمایه گذاری های اقتصادی هم نتوانستند پایدار بمانند.
رفیعی اظهار داشت: ما در برنامه هفتم توسعه همه تلاش مان بر این بود که خیلی از مسائل اصلی که در محیط زیست مطرح می شود را بتوانیم در برنامه هفتم توسعه قرار دهیم.
رفیعی اظهار داشت: مواردی را در برنامه هفتم توسعه عرضه دادیم و بدون هیچ ایرادی در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به یکی از موارد برنامه هفتم که در رابطه با مبحث تغییرات اقلیمی است بیان نمود: دولت را مکلف کردیم در حوزه تغییرات اقلیمی هر چه سریع تر، برنامه ملی سازگاری با تغیرات اقلیمی را ارائه نماید.
وی اظهار نمود: انتظار داریم دولت محترم با حل کردن خیلی از مشکلات، محیط زیست کشور را بهبود دهد. ما برای پایداری سرزمین و سرمایه گذاری ها تلاش خواهیم کرد.
وی افزود: بستر باید بستری سلامت باشد تا عمران شکل بگیرد که این اتفاق باید از سوی مسؤولین تصمیم گیر کشور مورد توجه قرار گرفته و برای آن چاره اندیشی شود.
رفیعی اظهار داشت: در حوزه محیط زیست معمولا مردم از مسئولین جلوتر هستند، اگر در این عرصه مشارکت حقیقی و واقعی رخ ندهد بعید است برنامه ها با موفقیت همراه باشد، چون مردم اثرات در ارتباط با این حوزه را لمس کرده اند.
وی اضافه کرد: در برنامه هفتم توسعه به مبحث تخصیص آب و حقابه توجه کردیم اما در طول مسیر در بحث کشاورزی های غیرعلمی و کشاورزی های سنتی آب برداشته می شود و چیزی برای تالاب ها باقی نمی ماند. ۹۸ درصد تالاب ها خشک هستند و این یکی از مطالبات جدی و موضوعات مهم در حوزه محیط زیست است.
رفیعی اظهار داشت: برای سال آینده برنامه ریزی شده است که با برخی از کشورها صحبت شود به مرکزیت جمهوری اسلامی ایران آژانس پارلمانی تغییرات اقلیمی را تأسیس نماییم رایزنی هایی هم در این مورد انجام شده و اگر این اتفاق رخ دهد گام بزرگی در مدیریت مشترک تغییرات اقلیمی در منطقه خلیج فارس و منطقه منا خواهد بود.