معاون حفاظت محیط زیست خوزستان: خسارت مالچ نفتی به خاک خوزستان درحال برآورد است

به گزارش باغ من، خوزستان معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به اینکه پس از پیگیری های محیط زیست، اثر مخرب مالچ نفتی مشخص و ثابت شد و در نتیجه همه به اجماع رسیدند که این مالچ نفتی هیچگاه نباید در خوزستان استفاده شود، اظهار داشت: اثرات مخرب این مالچ را با عدد و از جانب لابراتوار های معتمد اثبات کردیم و به اجماع رسیدیم که باید از مالچ زیستی و سازگار استفاده گردد.

فرهاد قلی نژاد در نشست خبری که امروز (۲۱ خردادماه) بمناسبت هفته محیط زیست برگزار شد، اظهار نمود: شاید اهمیت حفظ محیط زیست و اثر تخریب شدن آن برای بسیاری روشن نشده باشد ازاین رو نیازمند اقدامات آموزشی موثرتر و اصولی تر در جامعه هستیم.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: قبلا گفته می شد آموزش ها باید از کودکان آغاز شود اما حالا می بینیم نیاز است آموزش ها در سطح مدیران هم عرضه شوند، چونکه تبعات پروژه های بزرگ صنعتی را می بینیم که در خوزستان کم نیستند.

قلی نژاد بیان نمود: تجربه های تلخی مانند سد گتوند و تأثیر آن در شوری رودخانه کارون و جانمایی صنایع که در مواردی به درستی انجام نشده است بعضی از این تبعات هستند. باید سند آمایش سرزمین خوزستان را محترم بشماریم و آنرا مطالبه نماییم چونکه اگر بر طبق این سند حرکت نکنیم بطور قطع جانمایی صنایع با مشکل مواجه می شود و توسعه صنعتی منجر به آلودگی های محیط زیستی می شود.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان اظهار داشت: بر مبنای داده ها، خوزستان درگیرترین استان در حوزه گرد و غبار است و آغاز این پدیده از خوزستان بود و دیدیم چه روزهای طوفانی و بسیار ناسالمی داشتیم که حتی منجر به قطع برق و سایر مسایل شد ازاین رو مقابله با این پدیده هم از خوزستان شروع شد.

وی بیان نمود: خوزستان بعنوان استان تأثیرپذیر از گرد و غبار درحال پیگیری این مسئله است اما نباید از کانون های خوزستان و حتی کانون های خارج از مرزهای کشور غافل شویم. خوزستان متاثرترین استان از گرد و غبار و دارای کانون های گرد و غبار است و حتی استانهای دیگر را تحت تأثیر قرار می دهد، ازاین رو باید در اقدامات مقابله ای و بحث های ملی در این خصوص، پیشرو باشد.

قلی نژاد اظهار داشت: با این وجود سال ها طرح ملی مقابله با گرد و غبار خوزستان به علت اختلاف نظر بین دستگاه ها و پیگیری نشدن آن، اجرا نشده بود که با پیگیری های انجام شده پس از سال ها کشمکش سال جاری این طرح در شورای برنامه ریزی خوزستان مصوب شد.

وی اضافه کرد: تصویب این طرح آغاز حرکتی برای اجرای پروژه های مهار کانون های گرد و غبار در خوزستان خواهد بود و باید همه تلاش نماییم این پروژه ها توسط دستگاههای اجرایی، اجرا و بر آن نظارت شود.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان در مورد مالچ پاشی نفتی در خوزستان خاطرنشان کرد: در این طرح اشاره شده است که مجاز به استفاده از مالچ های مخرب که تاییدیه محیط زیست را ندارند، نیستیم. ما مالچ را رد نکردیم بلکه مالچ های محیط زیستی و سازگار با محیط زیست را تجویز کردیم و تابحال چند نوع مالچ زیستی که حاصل و دست رنج شرکتهای دانش بنیان بوده است، مجوزهای محیط زیست را دریافت کرده اند.

وی بیان نمود: مالچی که سال قبل و اوایل سال جاری در خوزستان استفاده شد، مالچ بر پایه نفتی و مخرب بود و به دنبال دستور قضایی، نمونه های آن به لابراتوار های معتمد به تهران ارسال شد و نتیجه نشان از آلودگی بود و بنابراین مخالفت خود با مالچ پاشی را اعلام کردیم و ممانعت فیزیکی در منطقه داشتیم و کار به دستگاه قضایی کشید و هنوز پرونده مفتوح است.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان اظهار داشت: متاسفانه در این مورد دستور توقف موقتی صادر شد و کار غیرقانونی ادامه داده شده و باردیگر هم پس از دستور ادامه یافت. مساحت خیلی بیشتر از این بود و درحال بررسی اثر آن و ارزیابی خسارت های وارده شده به خاک هستیم.

وی اضافه کرد: طبق اعلام اداره کل منابع طبیعی، سال جاری آخرین بار است که از این مالچ استفاده می نمایند. پس از پیگیری های محیط زیست، اثر مخرب مالچ مشخص و ثابت شد و در نتیجه همه به اجماع رسیدند که این مالچ نفتی هیچگاه نباید در خوزستان استفاده گردد.

وی اظهار داشت: اثرات مخرب این مالچ را با عدد و از جانب لابراتوار های معتمد اثبات کردیم و به اجماع رسیدیم که باید از مالچ زیستی و سازگار استفاده گردد. در این خصوص طرح به صورت پایلوت با همکاری اداره منابع طبیعی در حال انجام می باشد و در صورت تایید، آنرا به کانون های بیابانی بسط خواهیم داد. البته برای مهار کانون های گرد و غبار، مالچ تنها یکی از روش ها است و روش های دیگر با هزینه های کمتر و کارآیی بیشتر هم وجود دارند که در طرح جامع مقابله با گرد و غبار خوزستان دیده شده است و درحال رایزنی برای تأمین مالی برای اجرای فاز اول آن هستیم.

منبع: