توفان های ماسه ای، تهدیدی برای سلامت و محیط زیست
به گزارش باغ من، دبیرخانه ستاد ملی مدیریت گردوغبار اعلام نمود: توفان های ماسه ای صدمه های جدی به اکوسیستم ها و سلامت مردم وارد کرده و در تشدید تغییرات اقلیمی مؤثر هستند.
به گزارش باغ من به نقل از مهر، به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، در پیامی، با تاکید بر فرامرزی بودن پدیده توفان های ماسه ای و گردوغبار آمده است: این پدیده از راه انتقال ذرات معلق در جو، نه تنها کیفیت هوا را می کاهد بلکه اثرات مخرب گسترده ای بر ساختارهای زیست محیطی، اکوسیستم های حساس، سلامت جامعه، پوشش گیاهی و منابع خاک بر جای می گذارد و در تشدید تغییرات اقلیمی هم نقش آفرین است. دبیرخانه ضمن اشاره به ابعاد مختلف این بحران، مقابله مؤثر با آنرا نیازمند نگاهی بین رشته ای و بهره برداری از دستاوردهای نوین علمی و فنی دانست. در ادامه این پیام آمده است: جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۱ با عرضه پیشنویس قطعنامه ای به مجمع عمومی سازمان ملل، پیشنهاد نام گذاری ۱۲ جولای بعنوان «روز جهانی مواجهه با توفان های ماسه ای و گردوغبار» را بیان کرد که این پیشنهاد با تصویب قطعنامه ای مستقل، مورد موافقت اعضای سازمان ملل قرار گرفت. این مبادرت به عنوان نشانه ای از عزم جامعه جهانی برای تقویت هماهنگی های منطقه ای و جهانی در جهت مواجهه با گردوغبار معرفی شده است؛ اقدامی که با تکیه بر تبادل تجربیات، استانداردسازی روش های پایش، استفاده از تکنولوژی های جدید مانند سنجش از دور، مدل سازی های پیشبینی گر و توسعه سامانه های هشدار سریع می تواند زمینه ساز افزایش اثربخشی اقدامات اجرایی شود. دبیرخانه ستاد ملی گردوغبار همینطور بر اهمیت ایجاد شبکه های اطلاعاتی مشترک، تدوین پروتکلهای منطقه ای، ارتقاء توان علمی و آموزشی و اجرای برنامه های توانمندسازی نیروی انسانی تاکید کرده و این موارد را از زیرساخت های کلیدی در راه مدیریت پایدار پدیده گردوغبار دانسته است. در این پیام، ضمن تقدیر از همکاریهای منطقه ای پیشین، بر آمادگی کامل این دبیرخانه برای مشارکت در پروژه های مشترک علمی و عملیاتی تاکید شده است. همینطور پیوند میان نهادهای اجرایی، دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی، بعنوان نگاهی راهبردی برای کاهش اثرات زیان بار گردوغبار مورد تاکید قرار گرفته است. همچون اقدامات اخیر این دبیرخانه، امضای تفاهمنامه سه جانبه ای میان آکادمی علوم چین، سازمان برنامه و بودجه کشور و دانشگاه تهران با هدف همکاری علمی و اجرایی در حوزه بیابان زدایی و مواجهه با گردوغبار اعلام شده است. اجرای پایلوت های مشترک در قالب این تفاهمنامه، بخصوص در زمینه مدیریت و احیای سرزمین های صدمه دیده از دیگر محورهای یاد شده در این پیام است. دبیرخانه ستاد ملی گردوغبار، انتخاب و هدایت یکی از این پروژه های پایلوت را بر عهده گرفته و آنرا گامی راهبردی در جهت انتقال تجربه، ارتقاء ظرفیت ها و بهره برداری از تکنولوژی های جدید در سطح ملی و منطقه ای دانسته است. در انتها این پیام، با اظهار امیدواری نسبت به تداوم همکاریهای بین المللی، بر ضرورت بازبینی در سازوکارهای مدیریتی و تقویت تعاملات جهانی برای دستیابی به محیط زیستی سالم، تاب آور و پایدار برای نسل های آینده تاکید شده است.
منبع: باغ من

