ماجرای قطع درخت در خیابان های بوشهر چه بود؟

به گزارش باغ من سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری بندر بوشهر از جایگزینی درختان مرکبات به جای کنوکارپوسهای سطح شهر بوشهر اطلاع داد.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، محمدرضا حسین پور در مورد برخی اظهارات در فضای مجازی درباره قطع درختان خیابان فرهنگ، تصریح کرد: برخی از گونه های درختان کاشته شده در سطح شهر همچون خیابان فرهنگ در سالهای گذشته (کنوکارپوس) از لحاظ محیط زیست، تخریب معابر، گرفتگی لوله فاضلاب و غیره مشکلات فراوانی برای عموم مردم و این سازمان به وجود آورده بودند.
وی ادامه داد: در این مورد و با عنایت به درخواست اهالی و ساکنان محل برای رفع این مشکلات اقدام کردیم.
سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری بندر بوشهر خاطرنشان کرد: در نهایت با عنایت به لایحه شورای اسلامی شهر و کمیسیون ماده ۷ و شرایط اقلیمی شهر بوشهر، این سازمان تصمیم گرفت به جای گونه های درختان کنوکارپوس از درختان مرکبات در مناطق یک و دو استفاده نماید.
حسین پور بیان کرد: همینطور سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری بندر بوشهر بنا دارد درختان کنوکارپوس را برای کاشت مجدد در موقعیت جدید (ضلع شرقی پارک لیان) انتقال دهد.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، “کنوکارپوس” یک درخت همیشه سبز است که معمولاً در مناطق گرمسیر و خاک شور کاشته می شود. مناطق کاشت آن نیاز به زهکشی و مواد معدنی آلی ندارد و مقاومت خوبی در مقابل محیط سخت دارد.
بعنوان یک درخت مقاوم به شوری و گرما و همینطور کم آبی جهت حفاظت از سواحل و اراضی شور کاشته می شود و با عنایت به مقاومت بالا به خاک های شور به خوبی در نواحی نزدیک دریا کاشت می شود و همینطور در شهرها در کناره پیاده روها و میادین و خط میانی خیابان ها کاشته می شود.
این درخت سایه خوبی دارد و بنابراین برنامه کاشت آن در شهرهای گرم کشور توسط شهرداری ها و سازمان های در رابطه با سرعت خوبی در حال پی گیری است.
برنامه کاشت آن در کشورهای حوزه خلیج فارس و همینطور کشور عربستان سعودی و عراق و ایران که مناطق گرم و خشک و معمولاً با خاک شور دارند ادامه دارد و نمای زیبایی به شهرها می بخشد. همچون استان هایی که در ایران این درخت کاشته می شود می توان به خوزستان، بوشهر و هرمزگان اشاره نمود.
این گیاه در نواحی ساحلی می روید ولیکن در نواحی ساحلی و خشک هم قابل کشت است. محیط زیستی ها آنرا گونه ای مهاجم می دانند که با آب و هوای ایران سازگاری ندارد و منابع آبی را هدر می دهد.
در هر خیابان و محله بوشهر و همینطور در مسیرها و محل های اصلی شهر مثل باغ زهرا، بلوار شکری، عاشوری، صلح آباد، بلوار ساحلی و شهید چمران و در اغلب بلوارهای بوشهر درخت کنوکارپوس وجود دارد، ولی به شکل ۱۰۰ درصد نبوده است.
درخت کنوکارپوس در خیابان های صلح آباد، از باغ زهرا تا سه راه گمرک، حاشیه بلوارها از خیابان باغ زهرا به سمت میدان امام هم وجود دارد ولی در بین اینها نارنج کشت شده که در آینده و بعد از رشد آنها، درختان کنوکارپوس جابجا خواهد شد.
درخت کنوکارپوس هر جا که آب باشد چندین متر را طی کرده که به آن برسد و در نتیجه سیستم فاضلاب را تخریب می کند. جابجایی درختان درخواست شخصی ساکنان محلات و شورای شهر و محیط زیست بوده است که البته هیچ درختی قطع نشده است و انتقال داده و کاشت مجدد خواهد شد.

برچسب ها:, , ,