کلانتری: در ۵۰ سال آینده تمام ایران به جز خوزستان مشکل آب پیدا می کند

به گزارش باغ من رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: رئیس جمهور شخصاً حساسیت ویژه ای به مسائل محیط زیست دارد و از من خواسته است مشکلات حوضه های ریزگردها، تالاب ها، زباله ها و پسماندها را حل کنم، در همه این حوزه ها به جز پسماند، ما پیشرفت ها و موفقیت هایی داشته ایم.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، عیسی کلانتری در جلسه ستاد ملی مقابله با گرد و غبار که در استانداری خوزستان برگزار شد، ضمن قدردانی از زحمات مسئولان و مردم خوزستان در مقابله با سیل اظهار نمود: مردم خوزستان یکپارچه و با هم تلاش کردند و تلفاتی در این سیل نداشتند. با این وجود خوزستان سابقه قدیمی در بحث سیل دارد.
وی اضافه کرد: از زمانی که سدها را ساختیم مهندسی رودخانه های پایین دست را رها کردیم. وقتی رودخانه به حال خود رها شود، پر می شود و جزیره در آن به وجود می آورد که این مسائل عبور آب را کم می کند.
کلانتری عنوان کرد: ما محیط زیست را به هم ریخته ایم. دخل و تصرف های غیرپایداری که در محیط زیست انجام داده ایم باعث شده که به اینجا برسیم. با ساختن سدها، سیل را مهار کردیم اما آب دشت ها و تالاب ها را از آن پس گرفتیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد: ما به طبیعت تجاوز می نماییم اما حاضر نیستیم هزینه این تجاوز را بپردازیم. بعد مدعی می شویم که خسارت خورده ایم. باید عوامل را بسنجیم و از طریق توسعه پایدار وارد شویم.

کلانتری با اشاره به آلودگی هوا اظهار داشت: تا دو سال پیش توانایی سنجش اوزان سطح پایین را نداشتیم و حالا دو سال است که این میزان اوزان را اندازه گیری می نماییم و به این نتیجه رسیده ایم که تهران آلوده شمرده می شود. با آمدن فناوری های نوین، استاندارهای ما تغییر می کند و سخت تر می شود. من از وزارت نفت تشکر می کنم برای اینکه اگر هوای پاک و سالم ما در بهار و زمستان افزایش داشته است، به خاطر وزارت نفت می باشد که توانسته در مدت کوتاهی استانداردهای خودرا بالا ببرد.
وی با اشاره به سرعت بالای تکنولوژی و افزایش سطح زندگی مردم اشاره کرد: محیط زیست کشور به شدت در معرض تهدید است. سیل ها در گذشته ریزگردها را مهار می کرد اما با افزایش دام ها و چرای مراتع و تغییر خاک، ما دیدیم که ریزگردها افزایش پیدا کرد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد: می توان خوزستان را به یک دسته گل تبدیل کرد اما شرط اول این است که ما واقعاً این را بخواهیم. خوزستان قدرت بازسازی دارد و تنها استانی است که حداقل تا ۵۰ سال آینده هیچ گاه مشکل آب پیدا نخواهد کرد. در ۵۰ سال آینده تمام ایران به جز خوزستان و حاشیه رود ارس مشکل آب پیدا می کند.

کلانتری اظهار داشت: استان تان را خودتان حفظ کنید. در گذشته تمام بودجه مبارزه با ریزگردها به خوزستان اختصاص پیدا کرده بود اما امسال این بودجه را به تمام جنوب غرب کشور داده ایم. خوزستان محیط خوبی دارد و با وجود گرما و گرد و غبار می شود آنرا بازسازی کرد اما شرط این کار این است که اصول توسعه پایدار را رعایت نماییم.

وی افزود: شما باید اصول توسعه پایدار را به مدیران خود دیکته کنید تا به خاطر مقدار کمی سود، به آینده خود ضرر نزنند. ما سهل الوصول را می گیریم، اما فردا و پس فردا را رها می نماییم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ضرورت تکمیل تحقیقات سازمان مراتع و جنگل ها جهت انجام عملیات درختکاری اشاره کرد: ما نباید در تصمیم گیری عجله نماییم تا بودجه امسال را جذب نماییم. بدقولی سازمان مراتع و جنگل ها محرز است اما آنها به ما قول داده اند که تا آبان ماه تحقیقات خودرا به اتمام برسانند و نتایج را به ما اعلام کنند. اگر مطالعات تکمیل نشود، ما همان هفت هکتار درختکاری را نیز تکمیل نخواهیم کرد.

کلانتری اضافه کرد: در سیل بی سابقه ای که در کشور رخ داد، ما حتی یک بیماری واگیر نداشتیم که این نشان داده است بخش های زیادی از دولت و مردم در این زمینه تلاش کردند. از بهداشت و درمان به خاطر این کار تشکر می کنم.
وی با اشاره به اشتباهات رخ داده در سیل اظهار داشت: یک دفعه اشتباه امکان دارد رخ دهد اما اگر یک اشتباه تکرار شود، دیگر آن حماقت است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد: رئیس جمهور شخصاً حساسیت ویژه ای به مسائل محیط زیست دارد و از من خواسته است مشکلات حوضه های ریزگردها، تالاب ها، زباله ها و پسماندها را حل کنم. در همه این حوزه ها به جز پسماند، ما پیشرفت ها و موفقیت هایی داشته ایم. در سال ۹۶ بودجه ۱.۶ میلیارد دلاری برای پسماند گذاشته شد که این بودجه بعد در مجلس به مساله دیگری اختصاص پیدا کرد و این کار دست وزارت کشور را بست.

کلانتری اشاره کرد: اگر لازم است برای طرح ها مطالعاتی صورت گیرد، این مطالعات باید صورت گیرد. بدون مطالعه حتی اگر طوفان شود، ما یک ریال بودجه اختصاص نمی دهیم. حق آبه تالاب ها نیز باید گرفته شود.

وی اظهار داشت: وقتی یک مهندس مشاور طرحی می دهد باید پای آن طرح بایستد و اگر اشتباهی می کند باید پاسخگوی اشتباه خود باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: امسال ۱۰۰ میلیون یورو برای ریزگردها اختصاص داده شده که ۳۵ درصد آن به مساله برق اختصاص داد.