در گزارش باغ من مطرح شد؛ اشتباه درثبت جهانی جنگل های هیرکانی

به گزارش باغ من مشاور طرح تله کابین کبودوال اظهار داشت: اشتباه درثبت جهانی جنگل های هیرکانی و اظهار نظرهای غیرفنی، اجرای مرتفع ترین، طولانی ترین و مهیج ترین تله کابین کشور را با تأخیر مواجه کرده است.
خبرگزاری مهر، گروه استان ها- زهرا بهرامی: فروروین ماه ۱۳۹۵بود که بعد از سه مرحله تجدید مناقصه توسط شهرداری علی آبادکتول در نهایت، برنده مناقصه پروژه طراحی، راه اندازی و راه اندازی مجموعه تله کابین و امکانات رفاهی در پارک جنگلی کبودوال مشخص شد. اما با گذشت حدود چهار سال این پروژه همچنان اسیر اما و اگرهاست.
مخالفان اجرای تله کابین کبودوال معتقدند این پروژه ارزیابی زیست محیطی لازم و فنی را ندارد و با ثبت جهانی جنگل های هیرکانی در لیست یونسکو، اجرای پروژه در کبودوال امکان ندارد و یا باید مسیر تله کابین تغییر کند و یا پارک جنگلی کبودوال از لیست جهانی حذف شود.
با رمضان جعفری، مشاور طرح تله کابین علی آبادکتول که در ۲۸ سال قبل مجری حدود ۸۰ پروژه مهم و محوری فنی و عمرانی قرارگاه خاتم الانبیاء در کشور همچون پروژه راه آهن بم به زاهدان، بندر نوشهر، بندر امیرآباد، کمربندی قائم شهر و… بوده به گفتگو نشستیم.
وی از اظهار نظرهای غیرفنی در مورد پروژه تله کابین کبودوال انتقاد نمود و معتقد بود پروژه ای که قرار بود هفت یا هشت ماهه اجرا شود حدود چهار سال است که به علت همین اظهارنظرهای غیرفنی با تأخیر روبرو شده است.
*این روزها انتقادهای زیادی به تله کابین کبودوال وارد است و برخی معتقدند به علت اصرار بعضی از مسؤلان برای رساندن منافع به تعداد محدودی سرمایه گذار، شائبه خروج کبودوال از ثبت جهانی قوت گرفته است.
ما تابع فرآنیدهای قانونی هستیم؛ تلاش ما این است بر مبنای اسناد بالادستی گردشگری، گلستان را به استان هدف گردشگری تبدیل نماییم و تله کابین هم برند ملی علی آبادکتول خواهد شد ما توانمندی لازم را داریم به شرط اینکه اراده قوی در مدیران وجود داشته باشد.
این روزها عده ای اصرار دارند ما را بعنوان سرمایه گذار معرفی کنند و می گویند مدیران برای رساندن منافع به ما بر اجرای تله کابین اصرار دارند این یک اشتباه محض است؛ زمان برگزاری مناقصه؛ طبق قانون مدیریت پارک های جنگلی در محدوده شهرها به شهرداری ها واگذار شده بود و شرکت ما هم برنده مناقصه مطالعه و اجرای پروژه تله کابینی شد که شهرداری به مناقصه گذاشته بود. اما هنوز این پروژه در گیرودار بروکراسی های اداری بود که این قانون در برنامه ششم توسعه تمدید نشد.
برخی هدفمند دنبال نادرست جلوه دادن موضوعات مربوط به تله کابین کبودوال هستند. اصلاً بحث بر سر خروج از ثبت جهانی نیست؛ بحث اصلی اشتباه در ثبت جهانی جنگل های هیرکانی علی آبادکتول است.
بیشترین محدوده ثبت شده جنگل های هیرکانی در استان گلستان واقع شده است. جنگل های سرخداری پونه آرام، افراتخته و سیاه رودبار به نام سمنان ثبت شده است و پارک جنگلی کبودوال که که در ۵۴ سال قبل دستخوش ساخت و سازها با هدف گردشگری بوده ثبت جهانی شده است. این اشتباهات باید اصلاح گردد.

*مدیران کمپین مخالفان تله کابین در جنگل های هیرکانی معتقدند شائبه خروج کبودوال از فهرست یونسکو به علت اصرار مدیران بر اجرای تله کابین قوت گرفته است؟
اصلاً اینطور نیست. با فرض اینکه اشتباهی در ثبت جنگل های هیرکانی اتفاق نیفتاده باشد هم مبدأ و مقصد تله کابین خارج از زون اصلی است و یونسکو هم مخالف توسعه گردشگری نیست.
همین اظهار نظرهای غیرکارشناسی ما را چهار سال با تأخیر مواجه کرده است؛ پروژه تله کابین کبودوال بر مبنای استانداردهای روز اروپا طراحی شده؛ همین حساسیت ها در رعایت ملاحظات زیست محیطی و فنی سبب شده سه بار طرح مورد بازبینی قرار گیرد. هرچند ۱۲ میلیارد تومان بار مالی بیشتری بر دوش ما گذاشت اما خوشحالیم مرتفع ترین، طولانی ترین و مهیج ترین تله کابین کشور را بدون قطع درخت می توانیم اجرا نماییم.
*بدون قطع درخت؟ یکی از انتقادات جدی به پروژه تله کابین نداشتن مطالعات ارزیابی زیست محیطی است.
پروژه اسیر اظهار نظرهای غیرفنی است همین اظهارات غیرکارشناسی پروژه ای را که می توانست هفت یا هشت ماهه اجرا شود را با تأخیر چهار ساله مواجه کرده است؛ ما تمام مجوزهای لازم را دریافت کرده ایم. الان هم منتظر مصوبه شورایعالی معماری و شهرسازی هستیم. تله کابین علی آباد مصوبه شورای برنامه ریزی و توسعه و کارگروه فنی را داراست. سازمان جنگل ها به شرط عدم قطع درخت و درخواست نکردن راه سرویس با اجرای پروژه موافقت کرده است؛ پروژه های یر پنج هکتار احتیاج به ارزیابی زیست محیطی ندارند پروژه تله کابین مشمول ارزیابی زیست محیطی نمی شد اما ما ارزیابی را انجام دادیم. از ما خلاصه گزارش ارزیابی خواستند و سازمان حفاظت محیط زیست هم از این خلاصه گزارش ۱۲ قید برای ما لحاظ کرد و از ما تعهد کتبی گرفته است؛ پس ما از مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی شانه خالی نکرده ایم.
*واقعا این پروژه بدون قطع درخت انجام می شود؟
بله حتی احتیاج به سرزنی هم نداریم. در جهت همین الزامات سخت گیرانه منابع طبیعی و بازبینی طرح برای ارتفاع حداکثری دکل ها، تعداد دکل ها از ۲۶ به ۲۴ و متأثر از این تغییر تعداد کابین ها از ۵۰ کابین به ۳۸ کابین کاهش یافته است.

*شما در صحبت هایتان سه صفت با پسوند «ترین» برای پروژه تله کابین کبودوال به کار بردید. در این خصوص توضیح دهید.
این تله کابین را به طول ۶.۵ کیلومتر با دو ایستگاه مبدأ و مقصد طراحی نموده ایم در حالیکه تله کابین توچال به طول هفت کیلومتر سه ایستگاه دارد. مهیج ترین از این جهت که عبور از روی سد کبودوال و آبشار کبودوال هر کدام به ترتیب ۷۰۰ متر و ۴۶۹ متر بدون پایه طراحی شده است. صفت مرتفع ترین را برای این پروژه به کار بردم از آن جهت که هزار و ۴۲۶ متر اختلاف ارتفاع داریم که این اختلاف در پروژه تله کابین گرگان ۴۳۰ متر است. به علاوه اینکه همه تله کابین های کشور به جز تله کابین تبریز و حیران گیربُکسی هستند و تله کابین علی آباد را هیدرولیک طراحی کردیم که این هم یکی از مزایای فنی مهم این پروژه است.
*برخی از کارشناسان معتقدند پروژه تله کابین کبودوال درآمد میلیاردی برای علی آباد و مردم آن ندارد و فقط بحث بر سر ویلاسازی و ساخت هتل و اقامتگاه در دل جنگل است.
این هم یک اظهار نظر غیر کارشناسی است؛ نداشتن راه سرویس یکی از شروطی بوده که ما آنرا پذیرفته ایم؛ ما که برای نصب پایه های تله کابین تمام حساسیت ها را نظر گرفته ایم که احتیاج به سرشاخه زنی نداشته باشیم رشد آتی درختان را در طراحی لحاظ کرده ایم چطور از این مورد به این مهمی غفلت کرده ایم.
ما در مبدأ دو هزار و ۸۰۰ متر (قطعه زمین۷۰*۴۰) زمین نیاز داریم، مبدأ را در ابتدای ورودی کبودوال (جاده سلامت فعلی) در نظر گرفته ایم و در ارتفاع ۱۴ متری بنای پنج طبقه ای طراحی نموده ایم. در این پنج طبقه تمام نیازها همچون پارکینگ، نمازخانه، رستوران، ساختمان مدیریت، فروشگاه و… طراحی شده و ۵۶*۵۳ را هم محوطه سازی می نماییم، راه آتش بُر فعلی هم برای رمپ و راه دسترسی در نظر گرفته شده است. در ایستگاه دوم (مقصد) هم ۶۲۱ متر ساختمان سازی در دو طبقه (جمعاً به مساحت ۱۵۵۰ مترمربع) و دو هزار و ۱۰۰ متر هم محوطه سازی انجام می شود.
*با این حواشی به وجود آمده چقدر به تصویب و اجرای تله کابین کبودوال امید دارید؟
خیلی. ایستگاه مبدأ و مقصد در زون اصلی نیست و تنها ۹ دکل از ۲۴ دکل در زون اصلی است و با قواعد سختی (بدون قطع درخت، سرشاخه زنی و…) که سازمان جنگل ها لحاظ کرده است امید داریم اشتباهات ثبت جهانی جنگل های هیرکانی اصلاح گردد و این پروژه هم مصوبه نهایی را دریافت کند.