معاون محیط زیست استان تهران از پایان سرشماری زمستانه خبر داد؛ ۳۰ هزار پرنده آبزی و کنار آبزی در استان تهران سرشماری شد

به گزارش باغ من معاون فنی حفاظت محیط زیست استان تهران از آخر برنامه سرشماری زمستانه پرندگان آبزی و کنار آبزی استان تهران اطلاع داد.
به گزارش باغ من به نقل از مهر، مهرداد کتال محسنی با اشاره به اینکه هرساله سرشماری زمستانه پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر در یک برنامه هماهنگ و با راهبری اداره نظارت بر امور حیات وحش استان با همکاری کارشناسان پرنده شناس همگام با کل کشور انجام می شود، اضافه کرد: اطلاعات و نتایج حاصل از سرشماری بلندمدت پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر، بعنوان پایه و اساس بررسی اندازه و روند تغییرات جمعیتی در برنامه های حفاظتی و مدیریتی جمعیت پرندگان مورد بهره برداری قرار می گیرد. وی با اشاره به اینکه این برنامه سرشماری در فاصله زمانی ۲۱ دی الی ۸ بهمن و با ابزار تلسکوپ و دوربین های چشمی برای دستیابی به حداکثر اهداف پیشبینی شده در ۸ سایت مهم استان انجام شد، خاطرنشان کرد: این ۸ سایت شامل دریاچه سد لتیان و رودخانه حفاظت شده جاجرود، قسمت هایی از پهنه های استخر پرورش ماهی عشق آباد و آبگیر فصلی قنبرآباد، دریاچه سد ماملو در مجموعه حفاظتی جاجرود، بند علیخان و آبگیرهای منطقه حفاظت شده کویر، دریاچه خلیج فارس چیتگر، دریاچه سد فشافویه و بخشی از رودخانه شور بود.
کتال محسنی با اشاره به اینکه در این سرشماری مجموعاً تعداد ۲۹۷۲۰ قطعه پرنده در ۵۲ گونه مختلف سرشماری شد، اظهار داشت: اردک سرسبز با تعداد ۱۳۲۶۳ قطعه، خوتکا ۸۶۹۰ قطعه و خروس کولی ۲۷۳۶ قطعه دارای بیشترین آمار در میان گونه های مشاهده شده بودند. معاون فنی حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه به مقایسه آمار جمعیت گونه های مذکور در دو سال متوالی ۹۷ و ۹۸ پرداخت و اضافه کرد: بررسی های انجام شده مبین افزایش ۵۸ درصدی در جمعیت و رصد پرندگان است و این نکته قابل ذکر است که شرایط مطلوب و امنیت برقرار شده در منطقه حفاظت شده کویر و همینطور آبگیری مناسب تالاب و آبگیرهای اطراف آن پذیرای جمعیتی بالغ بر ۷۰ درصد از تمام گونه های موجود در سطح استان درسال جاری است. او در آخر تصریح کرد: همزمان با آمار برداری پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر، پایش مناطق آبی برای حضور گونه غاز پیشانی سفید کوچک و همینطور رصد بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هم انجام شد که خوشبختانه مورد مشکوکی از نظر وجود بیماری مشاهده نشد.

برچسب ها:, , ,