۹۰ درصد از سدهای کشور ارزیابی زیست محیطی ندارند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه بیش از ۹۰ درصد سدهای کشور ارزیابی زیست محیطی ندارند، اظهار داشت: تنها چند سد اخیر در دولت دوازدهم موظف به انجام این کار شدند.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا عیسی کلانتری در همایش بزرگداشت پنجاهمین سالگرد انعقاد کنوانسیون رامسر که با حضور اسحاق جهانگیری – معاون اول رئیس جمهوری – برگزار شد، اظهار داشت: علی رغم مشکلات در حدود چهارسال اخیر ۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای حراست از تالاب ها تخصیص داده شد درحالی که باتوجه به تحریم ها درآمدهای ارزی کشور متاثر شده بود.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر به خطر افتادن حیات تالاب ها به سبب بی توجهی به سیاست های پایدار و مصرف بیش از اندازه آب و از طرف دیگر تغییر اقلیم اظهار داشت: توجهی که در دولت دوازدهم و بخشی در دولت یازدهم با وجود تحریم ها به تالاب ها شد در دوران ۵۰ ساله کنوانسیون رامسر بی نظیر بود.

کلانتری با اشاره به تخصیص ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای حراست از تالاب ها در دولت تدبیر و امید اظهار نمود: تالاب ها در جهان و خصوصاً در ایران در وضعیت مناسبی نیستند. با توجه به این که در ایران نیز در سه دهه گذشته سیاست های توسعه پایدار مورد توجه نبوده است. بهره برداری بیش از اندازه از منابع آب، محیط زیست و تالاب ها را با خطر جدی مواجه کرده است.

وی با اشاره به برگزاری نشست ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب های کشور اظهار نمود: کنوانسیون رامسر ۵۰ سال پیش برای حفاظت و پشتیبانی از تالاب های جهان در شهر رامسر منعقد شد. تالاب ها در دنیا قلب اکوسیستم است. تالاب ها در ایران به دو دلیل شرایط خوبی ندارند؛ نخست اینکه به توسعه پایدار توجه نشده است و با مصرف بیش از اندازه آب و توسعه نامتوازن روبرو می باشیم، دوم اینکه تغییر اقلیم بر حیات تالاب ها تاثیرگذاشته است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد: دولت تدبیر و امید برای حفاظت و حراست از تالاب ها سرمایه گذاری های سنگینی انجام داده است اما به سبب اینکه سیاست های توسعه پایدار در کشور خصوصاً در سه دهه گذشته مورد توجه نبود، بهره برداری بیش از اندازه از منابع آبی کشور، محیط زیست کشور و حیات تالاب ها را با خطر جدی مواجه کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست کلانتری تصریح کرد: برمبنای تصمیمات اتخاذ شده در اجلاس ریو (اجلاس جهانی توسعه پایدار) حداکثر میزان مجاز جهت استفاده از منابع آب های تجدید پذیر ۴۰ درصد منابع است. این مصوبه در سال ۱۹۹۷ نیز در سازمان ملل تایید شد این درحالیست که به هر علت و باتوجه به نیاز کشور و افزایش جمعیت مشاهده می شود که امروز ۱۰۰ درصد منابع آب تجدیدپذیر و گاهی بیشتر بهره برداری می شود بدین سبب در تخصیص و بهره برداری از منابع آب کشور حفاظت از محیط زیست جایگاهی نداشت.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مشاهده فرونشت زمین در مناطق مختلف کشور اشاره کرد: مشکل جدی تالاب ها و منابع آبی ما، استفاده بیش از اندازه از منابع آب است. در دولت دوازدهم سعی کردیم تا حق آبه تالاب ها تعیین شود و باتوجه به اهمیتی که داده می شود، امید است بتوانیم از نابودی تالاب ها جلوگیری نماییم و تالاب ها باردیگر احیا شوند.