معاون محیط زیست کشور: ۱ و نیم میلیون هکتار از تالاب ها پتانسیل تبدیل به کانون ریزگرد دارند

به گزارش باغ من معاون محیط دریایی و امور تالاب های سازمان محیط زیست، اظهار داشت: نزدیک ۱.۵ میلیون هکتار تالاب های کشور پتانسیل تبدیل شدن به کانون ریزگردها را دارند.

به گزارش باغ من به نقل از مهر، رضا لاهیجان زاده بامداد سه شنبه در نخستین کنفرانس ملی تنوع زیستی فارس همزمان با روز جهانی حیات وحش با اعطای جایزه مرحوم دکتر ولوی (مدیرکل فقید محیط زیست فارس) که با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس و رئیس دانشگاه شیراز، شروع به کار کرد، اضافه کرد: خدمات اکوسیستم هرچه به سمت کمیتی راه یابد، می توانیم از ثروت های ملی دفاع نماییم.
وی در ارتباط با استان فارس از عنوان نگین طبیعت ایران نام برد و اظهار داشت: در فارس ۳ پارک ملی و ۲ پناهگاه و ۸ منطقه حفاظت شده و ۹ منطقه شکار ممنوع داریم اما با عنایت به وسعت و خصوصیت های طبیعی انتظار اکوسیستمی هم از این استان وجود دارد.
معاون محیط دریایی و امور تالاب های سازمان محیط زیست در ادامه، بیان نمود: به علت اینکه اقلیم کشور ما که خشک و نیمه خشک است بنابر این اکوسیستم ایران شکننده است.
لاهیجان زاده، افزود: در مدیریت آب در فارس یک مساله حاد است؛ بیشترین حجم آب تجدیدپذیر در یک بازه کوتاه استفاده شده است.
به گفته این کارشناس کشوری، کسری آب زیرزمینی، فارس را با یک فاجعه روبه رو کرده است و ۱۰ میلیارد مترمکعب کسری آب تجمعی در این استان وجود دارد.
وی افزود: با احتساب بارش، دست کم ۲۰ سال زمان می برد که به یک وضعیت متعادلی بخواهیم برسیم اگر که شاهد شور شدن آب های زیرزمینی نشویم، این در شرایطی است که در فارس گردش آب ۲۱ میلیارد مترمکعبی داریم.
به گفته معاون محیط دریایی و امور تالاب های سازمان محیط زیست، در مقیاس ملی هم شرایط مشابه ای داریم و مجموعاً ۱۷ تا ۱۸ میلیون هکتار عرصه حفاظت شده و شکار ممنوع داریم که ثروت های ملی و باقیمانده برای نسل آینده است.
وی با اشاره به اینکه عمده تنوع زیستی هم در دل این عرصه ها قرار دارد، خاطرنشان کرد: به علت صدمات بعضاً جبران ناپذیر دولت در استقامت بخشی به قوانین در این حوزه ورود کرده است و نمونه های آن تصویب قانون حفاظت از تالاب ها، خاک و…. است.
معاون محیط دریایی و امور تالاب های سازمان محیط زیست یکی از نتایج خشک شدن تالاب ها را وقوع پدیده ریزگردها عنوان نمود و اظهار داشت: یکی از شرایطی که منجر به گرد و غبار می شود برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی است.
وی با بیان اینکه نزدیک ۳۲ میلیون هکتار از عرصه هایی که می توانند کانون گرد و غبار شوند شناسایی شدند، اظهار نمود: نزدیک ۱.۵ میلیون هکتار تالاب های پتانسیل تبدیل به کانون ریزگردها دارند.
لاهیجان زاده ابراز امیدواری کرد که تالاب ارومیه در سال ۱۴۰۶ به رقوم اکولوژیکی خود بر گردد. وی با این وجود اظهار نمود: کاری که باید در مورد تالاب های استان فارس هم بکار گرفته شود باید بر مبنای الگوی دریاچه ارومیه باشد.
وی افزود: برنامه هایی برای تالاب های فارس صورت گرفت و بر مبنای توافق با کشور ژاپن ۳ میلیون دلار پیشبینی شد که در ۳ تالاب احیا صورت بگیرد که یکی تالاب بختگان است.
در ادامه این کنفرانس دکتر محمد مدادی از دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان محیط زیست پیرامون الزامات حفاظت از تنوع زیستی در سطح ملی و محلی سخنرانی کرد، سپس پنل های تخصصی این کنفرانس در ادامه شروع به کار کرد.
به گزارش باغ من به نقل از مهر، نخستین کنفرانس ملی تنوع زیستی فارس همزمان با روز جهانی حیات وحش که از سه شنبه ۱۲ اسفندماه شروع شده است تا چهارشنبه ۱۳ اسفند ادامه دارد.

منبع: