تداوم وزش توفان گرمسیری در آب های جنوب کشور

به گزارش باغ من، تحلیل آخرین تصاویر ماهواره و نقشه های پیش یابی و مدلهای جوی نشان داده است که توفان گرمسیری «بی پارجوی» احیانا با حفظ حرکت شمال شرق سوی خود در نهایت به محدوده مرزی بین هند و پاکستان و در شمال غربی ترین نقطه هند برخورد می کند.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا برمبنای داده های هواشناسی در صورت حفظ این مسیر کمترین تاثیر بر سواحل جنوبی کشور وارد و بیشتر آب های فرا ساحل سیستان وبلوچستان مواج و متلاطم می شود. با این شرایط پیش بینی می شود این توفان پنجشنبه (۲۵ خردادماه) در شمال غربی ترین نقطه هند و در محدوده مرزی این کشور با پاکستان به ساحل برخورد کند و رفته رفته تضعیف شود.
داده های دیدبانی شده نشان میدهد که در شبانه روز گذشته بیشینه سرعت توفان به بالای ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت رسیده است. این توفان بعد از ایجاد یک منطقه کم فشار در ۱۵ خرداد گذشته بر فراز جنوب شرقی دریای عمان در حدود عرض جغرافیایی ۱۱.۰ درجه شمالی و طول جغرافیایی ۶۶.۰ درجه شرقی، شامگاه ۱۶خرداد و یک درجه بالاتر از این موقعیت، تشکیل شد.
میانگین سرعت باد در این توفان گرمسیری در زمان ایجاد ۶۰ تا۷۰ کیلومتر بر ساعت و باد لحظه ای آن تا ۸۰ کیلومتر برساعت در اطراف مرکز سامانه بود. شرایط محیطی مناسب همچون دمای سطح آب ۳۰ تا ۳۲ درجه سلسیوس همین طور برش باد ضعیف در سطح و واگرایی قوی در سطوح فوقانی سبب شد تا شدت این توفان رفته رفته زیاد و در ۱۷ خردادماه به یک توفان گرمسیری شدید درجه چهار تبدیل گردد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی از پتانسیل تقویت توفان خیلی شدید گرمسیری (“Very Sever Cyclone Storm “BIPARJOY) به توفان حدی گرمسیری (“Extremly Sever Cyclone Storm “BIPARJOY) و تاثیرات توفان گرمسیری شامل افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج در سواحل و فراسواحل دریای عمان و خلیج فارس از بامداد دوشنبه تا اواخر وقت شنبه ( ۲۲ تا ۲۷ خرداد) آگاهی داد.

این شرایط جوی روز دوشنبه بصورت افزایش ارتفاع امواج در شرق دریای عمان تا ۳ متر، در غرب دریای عمان در فراسواحل تا ۲.۵ متر در سواحل تا ۲ متر، سه شنبه بصورت افزایش ارتفاع امواج در شرق دریای عمان تا ۳ متر، در غرب دریای عمان در فراسواحل تا ۲.۵ متر در سواحل تا ۲ متر و در شرق خلیج فارس و تنگه هرمز تا ۱.۵ متر طی بعداز ظهر و شب و چهارشنبه بصورت افزایش ارتفاع امواج در شرق دریای عمان تا ۴ متر، در غرب دریای عمان در فراسواحل تا ۲.۵ متر در سواحل تا ۲ متر، در مرکز خلیج فارس تا ۲ متر و مناطق شمالی و شرقی خلیج فارس و تنگه هرمز تا ۱.۵ متر پیش بینی می شود.

همچنین طی روز پنجشنبه نیز به شکل افزایش ارتفاع امواج در شرق دریای عمان تا ۴ متر، در غرب دریای عمان در فراسواحل تا ۲.۵ متر در سواحل تا ۲ متر، در مرکز و شرق خلیج فارس تا ۲.۵ متر و در شمال خلیج فارس و تنگه هرمز تا ۱.۵ متر، جمعه بصورت افزایش ارتفاع امواج در شرق دریای عمان، فراسواحل تا ۳.۵ متر در سواحل تا ۳ متر، در غرب دریای عمان در فراسواحل تا ۲ متر و در سواحل تا ۱.۵متر، در فراسواحل خلیج فارس تا ۲.۵ متر و در سواحل خلیج فارس و تنگه هرمز بین ۱تا۲ متر و طی روز شنبه نیز بصورت افزایش ارتفاع امواج در شرق دریای عمان تا ۲.۵ متر، در غرب دریای عمان در فراسواحل تا ۲ متر در سواحل تا ۱.۵ متر، در خلیج فارس و تنگه هرمز تا ۱.۵ متر مورد انتظار است.

این شرایط جوی روز دوشنبه در مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای سیستان و بلوچستان و هرمزگان، در دریای عمان، سه شنبه در مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای سیستان و بلوچستان و هرمزگان، در دریای عمان و مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای هرمزگان و بوشهر، در خلیج فارس و شنبه در مناطق ساحلی و دور از ساحل دریای عمان، تنگه هرمز و خلیج فارس پیش بینی می شود.

در اثر این مخاطره جوی، غرق شدن کشتی ها و شناورهای تجاری و صیادی در منطقه فعالیت توفان گرمسیری، لطمه جدی به شناورهای درحال تردد در مناطق فراساحلی شرق دریای عمان، احتمال لطمه شدید به شناورهای مستقر در بنادر و قفس های پرورش ماهی و تورهای صیادی، احتمال بالا آمدن آب در سواحل، احتمال خسارت به تاسیسات ساحلی، اختلال در ترددهای دریایی همچون تردد شناورهای سبک و نیمه سنگین و سنگین، مسافربری، تفریحی و صیادی وجود دارد.

سازمان هواشناسی برای کاهش لطمه ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی خودداری از تردد کشتی های تجاری و لنج های ماهیگیری در محدوده فعالیت توفان، جلوگیری از تردد شناورهای سبک و تفریحی، جلوگیری از تفریحات دریایی و شنا، ممانعت از تردد کشتی های تجاری و لنج های صیادی به سمت مناطق فراساحل، انتقال قایق های سبک به خشکی و پهلوگیری کشتی ها و شناورها در محلهای امن، جمع آوری تورهای صیادی و قفس های پرورش ماهی، صیانت از تاسیسات ساحلی، اجتناب از تردد شناورهای سبک و کارهای تفریحی در جزایر استان هرمزگان و اتخاذ تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورهای مسافربری، پیگیری اخبارهواشناسی و هشدارهای رسمی صادر شده توسط سازمان هواشناسی کشور و اداره کل هواشناسی استانهای ساحلی را سفارش می کند.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، در هشدار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی پیش بینی می شود که پدیده ای جوی اثرات منفی به همراه داشته باشد و خسارت های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده باش دستگاه های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت زا صادر می شود.

برچسب ها:, , ,