معاون نظارت و پایش محیط زیست فارس: هوای شیراز برای گروه های حساس سالم نیست

به گزارش باغ من فارس معاون نظارت و پایش محیط زیست فارس اعلام نمود که شاخص کیفیت هوای کلانشهر شیراز در روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت برای گروه های حساس سالم نیست.
قاسم نهاوندی در گفتگو با ایسنا بیان نمود: شاخص کیفیت هوای کلانشهر شیراز در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۸ بامداد ۲۷ اردیبهشت، عدد ۱۲۳ (وضعیت شاخص: ناسالم برای گروه های حساس) و در ساعت ۸ بامداد امروز عدد ۱۳۱ (وضعیت شاخص: ناسالم برای گروه های حساس) است.
او اضافه کرد: شاخص AQI، کیفیت هوا را در شش گروه دسته بندی و هر دسته را به سطوح مختلف سلامت انسان مربوط می کند؛ در وضعیت هوای پاک، میزان AQI بین ۰ و ۵۰ و در وضعیت قابل قبول، این شاخص بین ۵۱ تا ۱۰۰ قرار دارد.
نهاوندی تصریح کرد: برخی از آلاینده ها امکان دارد برای تعداد بسیار کمی از افراد با ملاحظات بهداشتی خاص همراه باشد. بعنوان مثال؛ کسانی که نسبت به ازن حساسیت ویژه ای دارند، در چنین شرایطی شاید علایم تنفسی از خود بروز می دهند.
وی همینطور با یادآوری این که قرار گرفتن شاخص AQI بین ۱۰۱ و ۱۵۰ نشان دهنده سالم نبودن وضعیت هوا برای گروه های حساس است، اظهار داشت: برخی از افراد گروه های حساس امکان دارد اثرات بهداشتی خاصی را تجربه کنند. برای مثال مردمی که دارای بیماری ریه هستند نسبت به عموم مردم خطرات بیشتری را از مواجهه با ازن متحمل می شوند اما مردمی که بیماری ریوی یا قلبی دارند خطر بیشتری را از مواجهه با ذرات معلق متحمل می شوند. اما وقتی آلودگی هوا در این سطح قرار دارد عموم مردم تحت تأثیر قرار نمی گیرند.
نهاوندی افزود: در شاخص هوای ناسالم هم هر فردی امکان دارد اثرات بهداشتی AQI بالا را زمانی که مقدار آن بین ۱۵۱ و ۲۰۰ قرار می گیرد را تجربه کند و در این بین گروه های حساس بیشتر از سایرین تحت تأثیر شرایط جوی قرار خواهند داشت.
او خاطرنشان کرد که اگر AQI بین ۲۰۱ تا ۳۰۰ قرار گرفت، وضعیت کیفی هوا ناسالم اعلام می شود، اظهار داشت: این وضعیت هشداری برای سلامت و بدین مفهوم است که تردد در چنین شرایط جوی، امکان دارد بر سلامت هر فرد اثر نامطلوب داشته باشد.
نهاوندی به شاخص هوای خطرناک هم اشاره و با اشاره به اینکه AQI در این وضعیت از ۳۰۰ بالاتر و اخطاری جدی برای سلامت انسان و اعلام وضع اضطراری است، اظهار داشت: در این وضعیت احیانا تمام افراد جامعه تحت تأثیر قرار می گیرند.

منبع: