دفن زباله در زباله گاه چناران همچنان غیربهداشتی است

باغ من: خراسان رضوی رییس اداره حفاظت محیط زیست چناران اظهار داشت: با وجود اقداماتی که تا کنون صورت گرفته اما هنوز زباله گاه این شهرستان فاقد استانداردهای لازم است و دفن زباله در آن بصورت روزانه و بهداشتی صورت نمی گیرد.

هادی موسی پور در گفت و گو با ایسنا اضافه کرد: هر چند از ۲ ماه قبل وضعیت زباله گاه چناران بهتر شده و بازدیدهایی هم برای ارزیابی وضعیت آن صورت گرفته اما این زباله گاه هنوز به لحاظ بهداشتی از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست.

وی اشاره کرد: چون زباله گاه شهرداری چناران تجمیعی بوده و زباله های شهرهای گلبهار و گلمکان هم در این منطقه دفن می شود، به همین خاطر تا حالا جلساتی بین فرمانداری ها و شهرداری های این ۲ شهرستان برگزار شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست چناران بیان کرد: به جهت اینکه شهرداری چناران از نظر ماشین آلات توان دفن به روز زباله ها را داشته باشد، در این جلسات قرار شد هزینه های مدیریت پسماند بصورت مرتب پرداخت گردد.

وی اظهار نمود: برمبنای آنچه اعلام شده، از سال ۱۴۰۱ مبالغ قراردادها به روز خواهد شد و به ازای هر کیلو ۱۰۰ تومان خواهد بود.

موسی پور اظهار داشت: هر چند دفن بهداشتی زباله شرایط خاص خودرا دارد که وجود لوله های جمع آوری شیرابه، تصفیه خانه شیرابه و… از آن جمله است اما انتظار داریم حداقل پروسه دفن بصورت بهداشتی و روزانه صورت گیرد.

وی با اعلان اینکه حالا شاهد زباله گردها، احتراق ناقص و سگ های ولگرد در محل زباله گاه هستیم، اضافه کرد: وقتی زباله ها روی هم قرار می گیرد، این مساله سبب افزایش دما و احتراق ناقص می شود که گازهای آن سمی و سرطان زاست.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست چناران ادغام زباله های بیمارستانی با سایر زباله ها را از دیگر معضلات این زباله گاه دانست و اظهار داشت: به رغم این که زباله های بیمارستانی باید بصورت جداگانه دفن شود اما حالا این کار صورت نمی گیرد.

وی افزود: با توجه به این که تمام زباله ها قابل بازیافت است، به همین خاطر اگر سرمایه گذاری باشد، اساسا صرفه اقتصادی خواهد داشت.

موسی پور اشاره کرد: روزانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ تن زباله در شهرستان های چناران، گلبهار، گلمکان و روستاها تولید و بعد از جمع آوری برای دفن به زباله گاه شهرداری چناران منتقل می شود.

وی با اعلان اینکه هر شهروند چنارانی در روز حدود ۶۳۰ گرم زباله تولید می کند، اظهار نمود: زباله گاه شهرستان چناران بسیار قدیمی و مجوز آن مربوط به حدود سال ۱۳۷۴ است.

موسی پور با اشاره به این که هر چند زباله گاه چناران روی آبخوان نیست اما باید از ورود شیرابه های زباله ها به سطوح زیرزمینی جلوگیری شود، نخاله های ساختمانی و فاضلاب های خانگی را از دیگر معضلات زیست محیطی در ۲ شهرستان چناران و گلبهار دانست و اظهار داشت: هرچند برای تخلیه فاضلاب های خانگی مکانی پیش بینی شده اما نیاز به تصفیه خانه است.

سال ۱۳۹۶ باتوجه به دستورالعمل استانداری خراسان رضوی در خصوص تجمیع زباله گاه، (از بین شهرهای چناران، گلبهار و گلمکان) چناران بعنوان شهر منتخب معرفی و زباله گاه این شهر محل دفن زباله های شهرهای مذکور شد.

منبع: